Lyckad Grillkväll i maj hos Jocke

Vi samlades hemma i trädgården hos Joakim Ström.

Ordförande Anna bekräftade att årets medlemsavgift är sänkt till 70 kr. Villket firades av medföljande juniorer på följande sätt som bilden visar. Förslaget att detta skulle vara obligatoriskt inträdesprov för nya medlemmer röstades ner. Anna delade även ut tidningen SARF-aktuellt till deltagarna i mötet.

Vår värd hade ordnat med grill och grillkol. Var och en tog med sig det man själv ville grilla. Det blev kryddade korvar och marinerat kött i olika versioner. Värden bjöd dessutom på kaffe och kanelrabarberpaj med vaniljglass. Gudomligt god.
Mycket snack om fisk blev det, bland annat om nedanstående lilla fisk.

Här syns Jocke framför den mindre odlingsställningen.

Joakim är en erfaren odlare av allehanda fisk men med viss förkärlek för mindre arter.

Numera fördrar han "naturlig odling".

Dvs stora tätplanterade akvarium inredes på så sätt att fiskarna hittar bra lekplatser och att ett antal yngel kan överleva och växa upp. Denna lilla (3,5 cm) ovanliga "sebrafiskkusin" Danio choprae är ett exempel på denna metod. Föräldrarparet har simmade i ett 60-liters akvarium och yngel hovades upp med jämna mellanrum. Nu pilade massvis med yngel omkring i ett 250 l akvarium. Fisken är minst lika livlig till sitt sätt som sebrafisken. Denna på engelska kallad glowlight danio, på svenska glödbandsdanio, kommer från Irrawaddy i norra Myanmar, fd Burma.

Känd av vetenskapen från 1928, känd i akvariekretsar sen 2003. Anses vara om inte svår men i alla fall lite knepigare att odla. Hemligheten ligger troligen i krav på lite mjukare vatten och regelbundna vattenbyten. Då går det som en dans. Som tex Stockholmsvatten. Fråga Jocke!

En fisk som Joakim ännu inte fått lek av är den fantastiska "miniöringen" Microrasbora galaxy. Samma storlek som glödbandsdanio men betydligt mer sävligare och om möjligt ännu tjusigare.