Bågskytte, Guldfisk och Grill 4 september 2007 hos Roland

Roland Bexander som bor i Räknas strax utanför Gustavsberg på Värmdö hade utlovat en aktivitet som nog inte förekommit tidigare på akvariemöten.

Det blev bågskytte.

Här ses Klaus stränga en båge (försöka i alla fall).

Foto Joakim Ström

Alla fick på strängarna och så började attacken mot måltavlan.

Här ses Jocke och Klaus i prickskyttetagen.

Foto Roland Bexander

Anders och Tyrone visade fram dolda talanger.

1) de sköt åt rätt håll

2) de sköt i mitten

Foto Joakim Ström

Roland Bexander vid SM i tavla 18 aug 2007. Han ingick i BK Fiskgjusens lag som kom tvåa i klassen Långbåge. Foto Robert Roos

Anledningen till att det blev bågskytte är att Roland och hans dotter Cecilia sen knappa två år börjat skjuta långbåge. Roland 56 år blev distriktmästare i klassen Långbåge + 19 år på 40 m Tavla med nytt distriktsrekord sommaren 2006. Den 2 sept 2007 försvarade han sitt guld och blev distriktsmästare på nytt.

Vad är Klaus, Anders, Jocke och Tyronne så intresserade av? Jo, givetvis deras resultat i bågskytteturneringen.

Alla förvånade Roland genom att mycket snabbt ta åt sig grunderna och lära sig skjuta goda pilar. I ärlighetens namn måste vi nämna att Sara och Martin kunde inte komma lika tidigt som de andra. De fick därför bara halva träningstiden jämfört med de andra innan tävlingen började.

Klassisk stil dvs Recureve-båge utan sikten 3 x 3 pilar max 90 poång.
HK19
1:a Tyronne 84 p med 3 x (x = mitt cirkel i 10:an)
2:a Anders 84 p med 1 x
3:a Klaus 84 p med 0 x
4:a Jocke 83 p
5:a Martin 81 p

DK19
1:a Sara 78 p

Fjolårsguldfiskar med röda föräldrar. Observera att endast en har börjat färga ut. Under sommaren har Roland troligen haft besök av en häger. Tre vuxna guldfiskar och snyft hela beståndet av shibunkin försvann. Kvar av dem i en annan damm är endast 8 yngel.

Två är röda och en håller på att bli gul. Hoppas någon blir Kohaku (röd-vit) som föräldrarna.

Klaus Thede, vår europamästare i Guppy-odling, överlämnade några Endlers gyppy till värden. Mycket uppskattat.

När mörkret föll drog vi oss till baka till Rolands inglasade veranda. Medhavda korvar och grillspett grillades på en elgrill. Bilden visar mätta och nöjda prickskyttar.

Oset av korv lockade dit husets dotter Cecilia och jaktlabradoren Maja.

Cecilia är den som designat både vår hemsida och Bågskytteklubben Fiskgjusens.

Båda sidorna sköts numera av Roland.