Anna, första kvinnan vid rodret

Vår fd ordförande Anna Österman är född på Lövenströmska sjukhuset i Järfälla år 1981. Uppväxten utspelade sig på Lidingö.

Det tidigaste djurminnet hon har är av mormors rothweiler. Stämmer det är det verkligen tidigt. Anna var då bara lite över årtet. Vad det gäller fiskar så blev hon ruggigt arg på zebrafiskar som åt upp stackars guppyyngel. Detta traumatiska barndomsminne utspelades i ett 50 l akvarium och Anna hade nu hunnit bli 3 år.

Annas djurintresse idag verkar ha grundlagts tidigt. Båda föräldrarna var aktiva friluftsmänniskor och sjöscouter. Pappan hade dessutom stort intresse för fågelskådning. Akvarium fanns i hemmet redan när Anna föddes. Så naturligtvis placerades Anna i barnstol framför ett akvarium många gånger.

Första egna akvariet var ett av plast på 10 l som innehöll två guppy och två metallpansarmalar. Så småningom inträffade det oundvikliga, dvs det första dödsfallet. Det var guppyhannen som vägrade att vara med. För att lindra smärtan hos det otröstliga barnet mutade föräldrarna henne med ett större akvarium med flera fiskar.

I detta egna sällskapsakvarium kom sen fiskar av nästan alla sorter att simma. Ja, inte riktigt alla sorter. Det blev aldrig några rasbora, regnbågsfiskar eller killies.

När Anna var 13 år tog hon även över skötseln av familjens 92 liters akvarium och blev i den vevan medlem i SAF. I nionde klass skötte Anna skolans akvarium och sparade då ihop pengar för att kunna köpa ett lite större akvarium. Det blev en 200 l burk som Anna har kvar än idag.

Nu simmar det malavi i den: röd- och coboltzebra, Melanochromis johanni och Pseudotropheus demasoni

På gymnasiumet gick sen Anna Naturvetenskaplig linje. Specialarbetet handlade om fisk (vad annars?) Det hette "Likheter och skillnader Malawi – Tangangika." Illustrerad av föreningens förra vice ordförande och redaktör och tillika skickliga tecknare Sara Söderström.

Sen fortsatte hon på det temat på Stockholms Universitet med Biologisk-Geovetenskaplig linje. Nu hade hon insett att hon inte bara ville syssla med fisk som hobby utan även professionellt. Det blev först en fil kand i Biologi Geovetenskap sen följd av en fil mag. i Biologi. Viss övervikt mot fisk i den senare. Är någon förvånad?

Examansarbete som är på 10 p inom fiskbiologi handlade om Spigg. Praktik fick Anna på fiskeriverket bl.a. Älvkarleby. Där kan man snacka om fysisk kontakt med fisk. Jättelaxar skulle kramas på rom och mjölke.

År 2001 blev Anna invald i Stockholms Akvarieförenings styrelse. Sedan är 2004 är Anna vår ordförande. Hon är nr 15 i raden av ordförande. Märk väl att hon är den yngsta ordförande någonsin och den första kvinnan på denna post. Smått historisk alltså.

Hon har varit med och representerat Sverige i nordisk frågetävling två gånger och faktiskt vunnit både under akvariets dag 2004 i Helsinki och 2005 i Uppsala.

Hon har även gått med i Stockholms Ciklidklubb. Har det fenor så tycker Anna om det. Tex. snorkla med cyklop och fenor. Bl.a. har hon fångat en kantnål med handen, vår svenska sjöhäst. Som för övrigt är spiggarnas släkting.

Hemlig dröm: Att hålla hammarhaj i akvarium. Men det är nog en ouppnålig dröm. Anna får nöja mig med den tatuerade hammarhajen hon har i nacken.

Japan och asiatisk kultur är även något som fascinerat Anna. Via kendointresse så har hon kommit att tränat Iaido (konsten att dra svärd) under ett år och har självklart en bokken (= övningssvärd) hemma. Hon är graderad till Sankyu (tredje elevgraden) av Föreningen Stockholms Kendo Allians.

Så kombinera Japan och fiskintresse och så får ni förklaringen till den snygga karptatueringen på armen.

Matlagning och hårdrock är andra intressen. Anna anser sig annars vara en normal ung tjej.

Och det gör vi med men det går verkligen inte tretton på dussinet av Annas kaliber.

/ Roland Bexander maj 2006