Stockholms Akvarieförening 80 år.

1926 den 14 maj samlades några entusiaster på en krog, Klosterbräu, och kom överens om att bilda en akvarieförening. Några av dem var även intresserade av smådjur så klubben döptes till Stockholms Akvarie- och Terarieförening.

Så småningom kom man att tycka att namnet var i längsta laget och terariedelen kom senare att slopas i namnet. Förkortningen i föreningsnamnet har dock inte förändrat att det alltid funnits smådjursintresserade bland våra medlemmar.

Även restaurangen Klosterbräu har bytt namn. På 1980-talet hette den Kloster och lyckligtvis finns det än idag en restaurang på samma adress Vasagatan 50. Idag heter den Duvel Café.

Lördagen den 13 maj samlades ånyo ett gäng entusiaser för att för att fira SAF:s 80:e födelsedag på exakt samma ort och ställe där den en gång startades.

Vi träffades där kl 21.00 för att avnjuta deras teatermeny och varandras sällskap.

Gästboken som vi fått av Helsingsfors Akvarieförening redan på vårt 20-årsjubileum 1946 plockades fram och gästerna fick skriva sina namn i den. Ordföranden Anna hälsade alla välkomna och såg fram emot att föreningen skall fortsätta mot nya mål och trivsam samvaro för medlemmarna.

Hon blev i alla fall kortsiktigt omedelbart sannspådd:

Förrätter
Toast Skagen med Kalixlöjrom
Sikafors med Karl-Johansvampcrème och tunnbrödsflarn

Varmrätter
Helstekt lammentrecôte med soyaglace och citrusbrässerad fänkål serveras med rostad timjanpotatis
alt.
Laxfärserad rödtungsfilé med dragonkräftsky och gräddkokt penne

Desserter
Tiramisu
Klassisk Crème brulée

3 rätter 378 kr

Passande nog var väggarna dekorerade med teckningar av bl.a. fisk.

Vi blev föredömligt serverade dessa synnerligen smakliga anrättningar av en herre med imponerande polisonger. Restaurangen har idag som sin specialitet ett fantastiskt sortiment av belgiska ölsorter, c:a 250 st. Dessa serveras i ölglas med i olika skepnader och alla med just aktuell ölsorts märke på!

T.ex. sorten Nocturnum Delirium serveras i ett runt glas med fot. Själva glaset är överstrött med skära elefanter. Ja, ni gissar rätt. Det är inte lättöl precis.

Totalt hann vi tillsammans med en fem, sex ölsorter till under middagen innan tolvslaget och själva födelsedagen hoppade på oss. Den 14:e är nämligen en söndag år 2006 och då är restaurangen stängd. Dvs man stänger kl 24.00 men gästerna får ju sitta kvar tills de går.

Så vid midnatt tog vi som sista beställning (givetvis på föreningens bekostnad) in ett par flaskor bubbelvatten modell bättre för att ståndsmässigt skåla för jubilaren, dvs oss själva. Någon framförde gratulationer från andra akvarieföreningar till de första 80 åren. Alla var förvånadsvärt eniga om att vi hade varit extremt duktiga och alla lovade att komma när vi firar nästa 80 års period.

Det var då jag sakta började inse att det kanske var lika så gott att restaurangen hade börjat stänga och man kanske skulle börja styra kosan hemåt. Ordföranden Anna Österman, den både första kvinnliga och den yngsta ordförande någonsin är ju den enda av oss som har skuggan av en teoretisk chans att hålla det löftet. Vi övriga får nöja oss med (om vi får permission från källaren) att sväva över den kommande tillställningen. Månne man kan kanske tillgodogöra sig några ångor?

Vi hoppas verkligen att det tillfället inträffar och att medlemmarna då som nu kommer att ha stor glädje av föreningen.

Roland Bexander
Ordförande 1983-1986